Onlangs sprak onze operationeel directeur Diederik Keverling Buisman met Flexmarkt over het uitbesteden van de backoffice en de zorgplicht die hieraan hangt. Hieronder een kort stukje van het artikel.
Het uitbesteden van de backoffice scheelt je als flexbedrijf veel administratieve lasten en werkgeversrisico’s. Toch kan het voordelen bieden om als uitzender bewust te kiezen voor het behoud van juridisch werkgeverschap. Ook dan is uitbesteden van de backoffice gewoon mogelijk.
De voordelen van het outsourcen van de backoffice zijn groot: je hoeft je geen zorgen meer te maken over de administratie en het vinden van goed personeel in de krappe arbeidsmarkt, zodat je je kunt richten op datgene waar je als uitzender goed in bent. Outsourcen is voor veel flexbedrijven dan ook een uitkomst, zegt operationeel directeur Diederik Keverling Buisman van BackOfficer. “Ons uitgangspunt is dat je datgene moet outsourcen waar niet je specialiteit ligt. En de specialiteit van een uitzendbureau is werven, selecteren en matchen.”
Menig uitzender heeft daarom al gekozen voor een partnerschap met BackOfficer. Als je in zee gaat met een backofficedienstverlener, kan die naast de administratieve processen ook het juridisch werkgeverschap overnemen. Dat heeft als voordeel dat het debiteurenrisico bij je uitbestedingspartner komt te liggen. Toch staat niet iedereen te springen om afstand te nemen van het juridisch werkgeverschap, merkte BackOfficer. “Daarom bieden we sinds een jaar ook de mogelijkheid om je backoffice uit te besteden waarbij je zelf werkgever blijft. Het is een variant die veel flexbedrijven over het hoofd zien”, zegt Keverling Buisman.
Wil je het hele artikel lezen? Lees het op de website van Flexmarkt.